---------- הודעה שהועברה ----------
מאת: "הישיבה הגבוהה איתמר" <a251078@gmail.com>
Date: 20 בספט 2012 19:33
נושא: פ"ש מפי הרב רונצקי ודבר תורה ליום כיפור +עדכון מ'משכן אהוד'
אל: <pninat.ganim@gmail.com>
מאת: "הישיבה הגבוהה איתמר" <a251078@gmail.com>
Date: 20 בספט 2012 19:33
נושא: פ"ש מפי הרב רונצקי ודבר תורה ליום כיפור +עדכון מ'משכן אהוד'
אל: <pninat.ganim@gmail.com>
אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ/י כאן |
ידידים יקרים, שנה טובה לכולכם, לקראת השנה החדשה הוקמה בישיבתנו, פינה חדשה המיועדת לילדים הכוללת משחקיה וספריה אשר נתרמה ע"י ידידים יקרים, לעילוי הנשמות הטהורות של ילדי משפ' פוגל הי"ד. ובזכות תרומתם הנפלאה , זכו נשות איתמר להתפלל ולשמוע תקיעות שופר בנחת, כאשר בו בעת ילדיהם שיחקו בשקט ובשלווה. אנו שמחים לצרף בזאת תמונות מההתקדמות של פיתוח הרחבה האחורית של 'משכן אהוד' אשר ריצופה כמעט הושלם. שבת שלום וגמר חתימה טובה בית הישיבה הגבוהה איתמר ![]() ![]() ![]() פרשת וילך-בדידות המנהיג בפרשתנו מופיע נאומו האחרון של משה רבנו בפני עם ישראל לפני מותו, ולקראת כניסתם לארץ. בנאומו, קורא משה ליהושע ומצווהו: " חֲזַק וֶאֱמָץ כִי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה , אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם..." בהמשך לכך, מצווה הקב"ה בעצמו את אותו הציווי ליהושע, אך בשינוי מילה אחת: "וַיְצַו אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, וַיֹּאמֶר חֲזַק וֶאֱמָץכִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם ... " שנוי לשון זה מבינים חז"ל כך: בתחילה אמר משה ליהושע שלא יהיה לבדו בהנהגת העם אלא יהיו שותפים עמו זקני הדור. אך הקב"ה דחה את דבריו והורה ליהושע שהוא יהיה המנהיג היחיד, והוא יהיה זה שיביא את העם לארץ ישראל. וכפירוש חז"ל- "כי אתה תביא - על כרחם, הכל תלוי בך... דַּבָּר אחד לדור , ולא שני דַּבָּרים לדור". מכאן אנו למדים את בדידותו של המנהיג. יכול הוא ליטול עצה מעמיתיו, אך בסופו של דבר האחריות מוטלת על כתפיו בלבד. שותפות בהנהגה, עלולה להביא לדיבור בשני קולות וממילא לחוסר בהירות וסמכותיות. בכלל, אמרו חז"ל על שוּתפוּת בעסקים ובשאר עניינים, שהן כ- "קִדְרַא דבֵי שותפֵי לא חַמִימָא וְלא קְרִירַא". כלומר: קדרה של שותפים איננה חמה ואיננה קרה, אלא פושרת, מפני שכל אחד סומך על השני שיחמם אותה... שבת שלום הרב אביחי רונצקי יום הכיפורים-חטא הגאווה ותרדמת ההרגל ליל יום הכיפורים תשל"ד, 6 באוקטובר 1973. תפילת 'כל נדרי' מהדהדת בינות לדיונות הצהובות, אי שם במדבר סיני. השפתיים ממלמלות את מילות התפילה הקדומה, מבקשות מבורא העולמים, אלוקי ישראל: "זכרנו לחיים , מלך חפץבחיים , וכתבנו בספר החיים "... יושב במרומים, אשר הכל גלוי וידוע לפניו-מבין ומאזין, מביט ומקשיב לקול תפילתנו. למחרת-שבת קודש, יום הכיפורים. שעת צהריים, השרב הנורא אופף אותנו מכל עבר. לפתע, משמי התכלת הבוהקים בזוהר קרני השמש הלוהטות, מגיחים באחת מטוסי קרב מצריים ומשליכים עלינו את פצצותיהם. רעש נוראי, זעקות הכאב של פצועים נבללות בקולות הנפץ ומטר הכדורים. מהומת אלוהים. חיים ביקשנו-ואין. בהמשך ימי המלחמה ניסינו מעט להבין מדוע לא קיבל הקב"ה את תפילתנו. מחשבותינו נדדו הרחק הרחק-שש שנים קודם לכן, אל הימים שלאחר 'מלחמת ששת הימים'. ימים של שכרון חושים, של תחושת עליונות ויהירות על היותנו בלתי מנוצחים. ימים בהם חטאנו בחטא הגאווה, אמרנו אך " כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". האם יתכן שמה שארע ביום הכיפורים תשל"ד עלול לקרות שוב? חז"ל מלמדים אותנו שהמובא בספר התנ"ך הוא בבחינת 'נבואה שנצרכה לדורות'. כלומר, סיפורי התנ"ך יפים לא רק לשעתם אלא נכון ללמוד מהם אף לימנו אנו. ובכן, בספר מלכים מסופר אודות אדם בשם חיאל בית האלי, שבנה את העיר יריחו. שנים קודם לכן מזהיר יהושע בן-נון שלא לבנות את העיר ואף קובע שהבונה אותה, ימותו כל צאצאיו מרגע חפירת היסודות ועד סיום הבניין. והנה, חיאל לא שת ליבו לאזהרת יהושע, חופר את היסודות, ומת בנו בכורו וכך בהמשך הבניין מתים שאר ילדיו, גומר את בניין העיר ואף 'גומר את משפחתו'... אם ננסה להבין את מה שעבר בראשו של חיאל, אפשר לומר שהוא סבר שמיתת בניו הייתה במקרה, כל אחד וסיבותיו. הוא לא נתן למציאות העגומה לבלבל אותו, והמשיך בעצימת עיניים עד הסוף המר של אובדן משפחתו. שאלנו כיצד ארע שהופתענו במלחמת יוה"כ? יתכן לומר כך: בעקבות ניצחון הבזק במלחמת ששת הימים, נוסדה הקונספציה המפורסמת ביחסינו הצבאיים עם מדינות ערב. שכרון החושים שאפף את כולנו, סימא את עיננו מלראות נכוחה את המציאות כפי שהיא באמת. וכך, על-אף הסימנים המעידים המרובים שהיו ברשותנו אודות המלחמה הקרבה ובאה, הופתענו באופן מדהים שכזה. ימי התשובה של חודש תשרי ויוה"כ בשיאם, עניינם הוא לעורר אותנו מתרדמת הרגלינו, משיגיונות קונספטואליים שאנו אוחזים בהם זה מכבר ועלולים להביאנו למקום חתחתים. בברכת גמר חתימה טובה, |
איתמר הודעה זו נשלחה ל- pninat.ganim@gmail.com על ידי a251078@gmail.com על מנת להסיר את עצמך מרשימת התפוצה לחץ/י כאן נשלח באמצעות מסר עשר מערכת דיוור אלקטרוני ומסרונים |
![]() |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה